Program Wychowawczo - Profilaktyczny

Publicznej Szkoły Podstawowej im. Ojca Świętego Jana Pawła II

w Starej Błotnicy

 

I. Podstawa prawna:

·         Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).

·         Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).

·         Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).

·         Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).

·         Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).

·         Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).

·         Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).

·         Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).

·         Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na rok szkolny 2017/ 2018

·         Statut szkoły.

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017r. poz. 356).

·         Prawo Oświatowe.

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii ( Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2017r. poz. 214 )

 

II. Wizja szkoły

Szkoła nowoczesna, ale oparta na tradycjach, ideach i wartościach Patrona szkoły                         Ojca Świętego Jana Pawła II”

·         We wszystkich działaniach kierujemy się wyznawanymi wartościami oraz poszanowaniem praw i godności człowieka, zgodnie z Konwencją  o Prawach Dziecka oraz Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności.

·         Wychowujemy uczniów w duchu uniwersalnych wartości moralnych, tolerancji, humanistycznych wartości, patriotyzmu, solidarności, demokracji, wolności i sprawiedliwości społecznej.

·         Kultywujemy tradycje oraz ceremoniał szkolny, a wszystkie działania pedagogiczne i opiekuńczo - wychowawcze orientujemy na dobro uczniów.

·         Przygotowujemy uczniów do świadomego i racjonalnego funkcjonowania w świecie ludzi dorosłych oraz do pełnienia ważnych ról społecznych.

·         Ściśle współdziałamy z rodzicami, którzy są najlepszymi sojusznikami nauczycieli, zwłaszcza wychowawców oraz innymi partnerami zewnętrznymi wspierającymi szkołę w jej rozwoju.

·         Ustawicznie diagnozujemy potrzeby i oczekiwania środowiska lokalnego oraz wszystkich, bezpośrednich klientów Szkoły.

 

III. Misja szkoły

„ Dzieci są nadzieją, która rozkwita wciąż na nowo, projektem, który nieustannie się urzeczywistnia, przyszłością, która pozostaje zawsze otwarta Jan Paweł II”

Jesteśmy Szkołą:

·           Promującą idee naszego Patrona  Ojca Świętego Jana Pawła II.

·           Wspomagającą proces wychowania w duchu tolerancji i poszanowania godności każdego człowieka.

·           Wspierającą wszechstronny rozwój i zdolności powierzonych nam uczniów.

·           Rozwijającą kompetencje kluczowe.

·           Kreującą dobrą atmosferę.

·           Przyjazną, radosną i nowoczesną.

·           Zapewniającą poczucie bezpieczeństwa.

IV. Model absolwenta szkoły.

            Działania zawarte w programie wychowawczo – profilaktycznym zmierzają do ukształtowania takiego modelu absolwenta, który niezależnie od indywidualnych cech osobowości, predyspozycji i talentów będzie wyposażony w zespół cech uniwersalnych, warunkujących właściwe funkcjonowanie we współczesnym świecie.

Absolwent to człowiek:

1. Godnie reprezentujący rodzinę, tradycję szkoły związaną  z postacią swojego patrona oraz ojczyznę.

2. Akceptujący siebie, mający świadomość swoich mocnych i słabych stron.

3. Uczciwy i przestrzegający prawa.

4. Umiejący odróżnić dobro od zła, wrażliwy na krzywdę innego człowieka.

5. Odznaczający się kulturą osobistą.

6. Umiejący stale uczyć się i doskonalić.

7. Szanujący historię ojczystą,  kulturę państwa i regionu, tolerancyjny i ciekawy świata.

8. Umiejący skutecznie porozumiewać się w języku obcym.

9. Umiejący posługiwać się komputerem jako narzędziem pracy.

10. Odpowiedzialny za siebie i innych, wolny od uzależnień.

11. Posiadający szerokie kompetencje społeczne.

12. Dbający o swoje zdrowie psychiczne, fizyczne oraz środowisko naturalne.

13. Potrafiący współpracować w zespole, kreatywny, przedsiębiorczy, odpowiedzialny i obowiązkowy.

 

 

 

 

 

 

V. Uczestnicy programu wychowawczo - profilaktycznego szkoły. Struktura oddziaływań wychowawczych.

 

Współodpowiedzialni za wszechstronny rozwój osobowości ucznia są wszyscy uczestnicy programu.

1. Rodzice:

1) mają prawo do wychowania zgodnie z własnymi przekonaniami religijnymi i moralnymi, jeśli nie są one w sprzeczności z prawami dziecka;

2) znają i akceptują program wychowawczo-profilaktyczny proponowany przez szkołę;

3) wspierają dziecko we wszystkich jego poczynaniach i zapewniają mu poczucie  bezpieczeństwa;

4) wspierają wychowawców i nauczycieli w podejmowanych przez nich działaniach, służą wiedzą, doświadczeniem i pomocą;

5) aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;

6) dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez dzieci.

 

2. Wychowawcy klas:

1) dbają o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji ucznia w klasie;

2) wspierają rozwój uczniów i usamodzielnianie się;

3) prowadzą dokumentację nauczania;

4) realizują Program Wychowawczo-Profilaktyczny;

5) koordynują pracę wychowawczo - profilaktyczną w zespole klasowym;

6) dokonują rozpoznania sytuacji rodzinnej i osobistej ucznia;

7) podejmują działania w przypadkach przemocy wobec niego, zaniedbań opiekuńczych, ujawnionych nałogów;

8) wnioskują o objęcie pomocą psychologiczno - pedagogiczną uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;

9) informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

10) integrują i kierują zespołem klasowym;

11) wykorzystują potencjał grupy do wspierania jej członków, oceniają zachowania uczniów;

12) wdrażają do samooceny postępów w zachowaniu, nadzorują realizację obowiązku  szkolnego;

13) promują osiągnięcia klasy i pojedynczych  uczniów;

14) inspirują  pracę zespołową  w klasie, przydzielają  zespołom zadania na rzecz klasy, szkoły i środowiska oraz wspólnie oceniają stopień ich realizacji;

15) współdziałają z nauczycielami uczącymi w klasie;

16) współpracują z rodzicami, włączają rodziców w sprawy programowe i organizacyjne klasy;

17) współpracują z dyrekcją szkoły, logopedą, higienistką (pielęgniarką);

18) współdziałają z instytucjami pracującymi na rzecz dziecka, policją, poradnią

psychologiczno - pedagogiczną, sądem rodzinnym, GOPS -em.

 

3. Nauczyciele:

1) oddziałują wychowawczo na uczniów niezależnie od przypisanych im funkcji dydaktycznych;

2) odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole,  wyjść i wyjazdów szkolnych;

3) udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów, informują o potrzebach związanych z problemami w nauce oraz o przejawianych zdolnościach;

4) wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny  uczniów, ich zdolności i zainteresowania;

5)  inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, aktywności i samodzielności;

6)  kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu;

7)  reagują na przejawy nietolerancji, dyskryminacji i innych negatywnych zachowań;

8)  dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, angażując w życie klasy wszystkich uczniów;

9) współtworzą atmosferę życzliwości i zrozumienia, budzą szacunek swoją wiedzą, kompetencją i postawą;

10) proponują uczniom pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i poza nią;

11) realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.

 

4. Samorząd Uczniowski (uczniowie):

1) przestrzegają  praw i obowiązków zawartych w Statucie Publicznej Szkoły Podstawowej im. Ojca Świętego Jana Pawła II;

2) współorganizują imprezy i akcje szkolne;

3) znają i przestrzegają normy zachowania obowiązujących członków społeczności szkolnej;

4) akceptują innych uczniów i szanują ich prawa;

5) współtworzą społeczność szkolną i wykorzystują swe prawo do samorządności;

6) kierują swym rozwojem i stają się coraz bardziej samodzielni;

7) prowadzą zdrowy tryb życia i dbają o swoje środowisko;

8) mają szacunek do kultury, języka i tradycji narodowej;

9) uczestniczą w opiniowaniu dokumentów szkolnych (Statut Szkoły, Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny).

 

VI. Diagnoza potrzeb, w tym analiza  zasobów szkoły  oraz występujących zagrożeń.

Przy opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły uwzględniono: 

1.      Przeprowadzoną diagnoza potrzeb i problemów występujących w społeczności PSP im. Ojca
Św. Jana Pawła II w Starej Błotnicy skierowana do uczniów i rodziców (cała diagnoza znajduję się w załączniku nr. 1)

Rekomendacje z diagnozy do programu wychowawczo – profilaktycznego:

1). Modelowanie prawidłowych postaw i respektowanie norm społecznych: tematyka poruszana na wszystkich przedmiotach, lekcjach wychowawczych, podczas uroczystości szkolnych i klasowych, wycieczkach.

2). Zorganizowanie warsztatów profilaktycznych oraz zaproszenie do szkoły specjalistów np. dietetyk, psycholog.

3). Wzbogacanie wiedzy na temat prawidłowego i rozsądnego korzystania z Internetu, telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.

4). W celu zapobiegania wulgaryzmom należy wprowadzić przygotowanie referatów na temat kultury języka.

5). Wszyscy wychowawcy w dalszym ciągu w swoich planach wychowawczych powinni zamieścić tematykę dotyczącą uzależnień: e-uzależnienia, palenie papierosów, alkoholizm, narkotyki/dopalacze.

6). Zaprosić do szkoły policjanta na pogadankę (dla uczniów jak i rodziców) dotyczącą odpowiedzialności za niszczenie mienia, wyjaśnienie podstawowych reguł prawnych, naruszenie nietykalności osobistej.

2. Dotychczasowe doświadczenia szkoły zebrane od nauczycieli propozycje dotyczące głównych  problemów wychowawczych i profilaktycznych w szkole i środowisku ( na podstawie analiz , monitorowania i rozmów z nauczycielami oraz pracownikami szkoły).

3. Przewidywane zmiany w szkole, środowisku i kraju, mogące mieć wpływ na proces wychowania;

 

     4. Analizę zasobów:

1) przygotowanie merytoryczne nauczycieli do podejmowania działań wychowawczych
i profilaktycznych,

2)  zasoby materialne (boisko, pracownie, sale)

3)  zasoby techniczne (wyposażenie pracowni)

4)  zasoby organizacyjne (kabaret szkolny, wolontariat, harcerstwo).

 

5. Określenie potencjału zespołu, zasobów materialnych, jednocześnie oszacowanie potrzeb, zapotrzebowania szkoleniowe, specjalistów szkolnych oraz zakres rozwoju zasobów materialnych. 

 

6. Zalecenia i wskazówki po przeprowadzonej ewaluacji bezpieczeństwa w szkole:

1)      Podczas godziny z wychowawcą ankietowanych klas zapoznać uczniów z wynikami badania
i działaniami prowadzonymi w szkole w zakresie bezpieczeństwa (powtórzyć te działania we wrześniu).

2)      Kontrolować i egzekwować pożądane zachowania wśród uczniów. Każdorazowo wpisywać punkty za pozytywne i negatywne zachowanie. Wychowawcy klas monitorują zapisy w zeszytach punktowych.

3)      W dalszym ciągu zachęcać rodziców do współpracy ze szkołą i pracy na jej rzecz, informować o sytuacjach niebezpiecznych, poczuciu zagrożenia wśród uczniów, przekazywanie propozycji do działań, rozmów, akcji charytatywnych (wychowawcy na spotkaniu z rodzicami – zapoznać z raportem we wrześniu).

4)      Wzmocnić częstotliwość odwoływania się w praktyce do działań zapewniających bezpieczeństwo poprzez:

˗       realizację dyżurów na przerwach, w sposób aktywny, punktualnie wychodząc na dyżur (przydzielenie dyżurów nauczycielom przy salach, gdzie mają lekcje, kontrola dyżurów nauczycielskich w szatniach przez panią dyrektor Annę Siwiec, ewentualnie wicedyrektora),

˗       każdorazowe zwracanie uwagi na łamanie regulaminów i nieodpowiednie zachowania uczniów i wpisywanie na bieżąco punktów zachowania,

˗       informowanie na bieżąco rodziców o rażącym, niewłaściwym zachowaniu ich dzieci, zachęcać do współpracy ze szkołą w celu modyfikacji i pozytywnego modelowania właściwych postaw i zachowań,

˗       respektowanie opracowanych regulaminów i procedur przez wszystkich nauczycieli

i pracowników szkoły,

˗       informowanie wychowawców o nieodpowiednich zachowaniach uczniów,

5)      Nauczyciele i pracownicy szkoły swoim nienagannym zachowaniem i postawą powinni tworzyć przyjazny i życzliwy uczniom klimat szkoły, uczniów traktować podmiotowo, reagować na doznawane krzywdy przez uczniów (nie powinni na uczniów krzyczeć, powinni odnosić się do nich kulturalnie, traktować ich podmiotowo).

6)      Na lekcjach z wychowawcą położyć nacisk na profilaktykę alkoholową i nikotynową.

7)      Nauczyciele klas w których były wskazania, że zdarzają się uczniowie, którzy stoją na uboczu i ktoś im dokucza powinni zwrócić na to uwagę i stwarzać warunki do integracji zespołu klasowego.

8)      Należy zwrócić uwagę na rzetelne wypełnianie ankiet przez uczniów, zwłaszcza starszych klas (wychowawcy przed rozdaniem ankiet powinni uświadomić uczniom, że rzetelne wypełniania w/w pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa w szkole).

7. Rekomendacje raportu ewaluacji dotyczącej: Bezpieczeństwo w intrenecie. Czy uczniowie odpowiedzialnie korzystają z mediów społecznościowych? zawierają:

1) Dla uczniów: przeprowadzić przez specjalistę zajęcia warsztatowe na temat niebezpieczeństw płynących z nieumiejętnego korzystania z Internetu ( również dotyczących problemów zdrowotnych)

2). Na zajęciach z wychowawcą omawiać tematykę bezpiecznego korzystania z Internetu

3).Przeprowadzić pedagogizację rodziców lub spotkanie z zaproszonym gościem na temat zabezpieczeń komputerowych, instalowania programów antywirusowych, blokad rodzicielskich.

VII. Założenia programowe

Głównym celem programu wychowawczo- profilaktycznego  jest wspieranie ucznia we wszechstronnym, integralnym rozwoju, ukierunkowanym na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, emocjonalno - społecznej, intelektualnej i moralno - duchowej, które powinno być wzmacniane  i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki. Osiągnięcie dojrzałości jest możliwe dzięki rozwojowi kompetencji osobistych  i społecznych uczniów, ukierunkowanych na samoświadomość, sprawczość, relacyjność, otwartość, kreatywność.

Zawiera on działania, które w sposób systemowy będą angażować wszystkich uczniów, rodziców oraz całe środowisko szkolne ( kadrę pedagogiczną, pracowników  i obsługę szkoły).

Program uwzględnia całościowe oddziaływania wychowawcze wraz z uzupełniającymi działaniami profilaktycznymi - zarówno wspieraniem dzieci i młodzieży w prawidłowym rozwoju, jak również zapobieganiem zachowaniom problemowym.

 

 

VIII. Cele programu wychowawczo - profilaktycznego szkoły.

1.      Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, przynależności do społeczności  szkolnej, lokalnej i regionalnej, świadomości swoich praw i obowiązków.

2.      Zaznajamianie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia oraz uczenie prawidłowej  reakcji na te zagrożenia.

3.      Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, efektywnej współpracy, komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi.

4.      Wdrażanie do życia w społeczności szkolnej i w grupie rówieśniczej.

5.      Kształtowanie postaw, respektowanie norm społecznych i wychowanie do wartości.

6.       Wspieranie rozwoju intelektualnego, przygotowanie do odbioru dóbr kultury i sztuki, upowszechnianie czytelnictwa, szanowanie dorobku narodowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości europejskie.

7.      Zapobieganie zachowaniom agresywnym.

8.      Kształtowanie właściwych nawyków higienicznych i zdrowotnych, umiejętności dokonywania wyboru zachowań chroniących zdrowie  własne i innych ludzi, propagowanie ekologicznego stylu  życia. Motywowanie do zdrowego stylu życia.

9.      Wspomaganie , w miarę posiadanych zasobów, wszechstronnego  i harmonijnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego indywidualnej sytuacji. Zapewnienie  mu bezpieczeństwa fizycznego, psychicznego i emocjonalnego.

 

 

 

 


 

 

IX. Zadania wychowawczo- profilaktyczne i formy realizacji na rok szkolny 2018/2019.

 

DOJRZAŁOŚĆ W SFERZE FIZYCZNEJ

 

      ZADANIA

            CELE SZCZEGÓŁOWE

FORMY REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

1.Kształtowanie postawy odpowiedzialności za swoje zdrowie i podejmowanie działań sprzyjających zdrowemu stylowi życia.

 

 

 

 

 

 

Uczeń wie, jakie znaczenie dla zdrowia ma aktywność fizyczna, zna zależności między aktywnym spędzaniem czasu wolnego a stanem zdrowia

 

Bierze aktywny udział w różnorodnych zajęciach ruchowych.

 

Wie, jak bezpiecznie bawić się i spędzać czas wolny.

 

Zajęcia z wychowawcą

w klasach I- VIII i III gimnazjum.

 

Zajęcia świetlicowe.

 

Wycieczki klasowe, rajdy;

 

Zajęcia sportowe, SKS, basen, koła zainteresowań.

Wychowawcy wszystkich klas

Nauczyciele

Rodzice

 

 

 

 

 

 

 

 2. Rozwijanie świadomości zagrożeń związanych z nałogami i uzależnieniami.

W każdej klasie wychowawca przeprowadzi lekcje na temat szkodliwości zażywania wszelkiego rodzaju używek:

- alkohol

- papierosy/e-papierosy

- narkotyki/dopalacze

 

Posiada informacje o mechanizmach powstawania uzależnień oraz ich szkodliwości.

 

W razie sytuacji kryzowej w rodzinie, wśród rówieśników w szkole i poza nią, uczeń zwraca się o pomoc do wychowawcy, dyrektora szkoły, rodzica.

 

Realizacja programów rekomendowanych: Domowi Detektywi „Jaś i Małgosia na tropie”,

„Fantastyczne Możliwości”

Godziny z wychowawcą , filmy edukacyjne, warsztaty o tematyce profilaktycznej.

 

 

Wychowawcy ,

Nauczyciele,

Zaproszeni goście/specjaliści

 

3. Kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń związanych

z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.

W każdej klasie wychowawca przeprowadzi lekcje na temat e-uzależnienia.

Uczeń potrafi odpowiedzialnie korzystać

z Internetu i świadomie posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi.

 

Przestrzega zasad etycznych

i prawnych związanych z korzystaniem z Internetu (ochrona danych osobowych, prawo do prywatności).

 

Wykorzystuje technologię informacyjną do poszerzania swojej wiedzy i zainteresowań.

Realizacja na zajęciach lekcyjnych, godzinach z wychowawcą, świetlicy szkolnej

 

- korzystanie z edukacyjnego serwisu „Sieciaki.pl” klasy I- III oraz IV- VI

 

- realizacja projektu edukacyjnego dla przedszkolaków w wieku 4-6 lat„Necio.pl”

 

- realizacja projektu edukacyjnego „Bezpieczeństwo w sieci”- projekt szkolny,

 

 

.

Nauczyciele, wychowawcy.

 wychowawcy świetlicy

 

nauczyciele oraz wychowawcy

 

A.Munik, E. Kozyra

 

B. Barcikowska, A. Strzelczyk, opracowanie projektu edukacyjnego, wskazanie grup odbiorców oraz zakończenie projektu w ramach obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu 8 lutego 2019 r.

4.Uświadomienie zagrożeń cywilizacyjnych

 i propagowanie ekologicznego modelu życia.

Uczeń zna najbliższe środowisko i umie się  w nim poruszać zgodnie z obowiązującymi zasadami.

 

Uczeń potrafi segregować śmieci i zna płynące z tego korzyści.

 

Uczeń zna zagrożenia wypływające ze stosowania nieodpowiednich materiałów opałowych i potrafi im przeciwdziałać.

 

Aktywnie bierze udział                       

w różnorodnych akcjach ekologicznych.

 

Wycieczki  tematyczne,

filmy przyrodnicze,

prace plastyczne,

konkursy o tematyce ekologicznej, zajęcia kół przyrodniczych.

 

„Sprzątanie świata” pod hasłem „ Akcja – segregacja! 2x więcej, 2x czyściej”
- wrzesień 2018

Wychowawcy, nauczyciele poszczególnych klas,

Rodzice,

 

 

 

 E. Drapała, E. Malczewska,

A. Szatan – wrzesień 2018

5.Nabywanie umiejętności  bezpiecznego zachowania się w szkole,  w drodze do szkoły i w sytuacjach wyjątkowych.

Uczeń zna i stosuje zasady bezpiecznego poruszania się na drodze, zna podstawowe przepisy ruchu drogowego.

 

Wie jak powiadomić odpowiednie służby   w razie zagrożenia.

 

Potrafi korzystać  z numerów alarmowych.

 

Zna i przestrzega Regulaminu Ewakuacji.

 

 

Lekcje wychowawcze w klasach I –VIII   i III klasach gimnazjalnych

Spotkania z policjantem w oddziałach przedszkolnych, kl. I -VIII , III gimnazjum oraz rodziców, organizowane przez zespół ds. profilaktyki.

 

Próbna ewakuacja.

 

Udział uczniów w konkursach tematycznych oraz z zakresu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

 

Dyżury nauczycieli na przerwach, odwozach oraz szatniach wych. fiz.

 

 

Wychowawcy,

nauczyciele poszczególnych klas i pracownicy niepedagogiczni.

 

 

 

 

Zespół ds. bezpieczeństwa-                  S. Leśnowolski, E. Drapała             X 2018

A. Strzelczyk

R. Kierzkowski

 

 

 

6. Wspieranie dzieci będących w trudnej sytuacji materialnej                      i zaniedbanych środowiskowo.

 

 

 

Poprawa sytuacji bytowej i materialnej ucznia.

Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w celu poprawy trudnej sytuacji bytowej i materialnej ucznia.

Bezpłatne obiady, współpraca ze sponsorami, wolontariatem,

Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele, opiekunowie SU, opiekunowie wolontariatu.

Współpraca z GOPS -em w Starej Błotnicy

7. Promowanie zasad zdrowego odżywiania oraz nawyków higieny osobistej.

Uczeń jest świadomy wpływu żywienia na własne zdrowie, zna zasady zdrowego żywienia.

 

Przestrzega higieny osobistej, stosuje profilaktykę jamy ustnej.

 

Dba o porządek wokół siebie.

Realizacja programów: „Pij mleko”, „Warzywa i owoce w szkole”, „Śniadanie daje moc”

„Trzymaj formę”

 

Higiena osobista

Profilaktyka stomatologiczna (elmeksowanie, przeglądy stomatologiczne).

 

Godziny z wychowawcą na temat zdrowego odżywiania i higieny osobistej, w klasach młodszych na zajęciach.

 

Spotkania z pielęgniarką szkolną

w klasach I-VIII i III gimnazjum na temat przestrzegania higieny osobistej.

Dyrektor, wychowawcy, pielęgniarka szkolna.

8.Wspieranie uczniów

w prawidłowym rozwoju. Ograniczanie zachowań ryzykownych.

Uczeń  w odpowiedni sposób przyjmuje zarówno zwycięstwo jak i porażkę, adekwatnie zachowuje się do danej sytuacji.

„Ruch receptą na agresję wśród dzieci i młodzieży”- uczniowie poprzez aktywność fizyczną rozładowują swoje napięcie.

Rozumie mechanizm nacisku grupowego i wie jak można się mu przeciwstawić- pielęgnuje w sobie postawy asertywne.

Unika sytuacji konfliktowych i potrafi je rozwiązywać.

Zna poczucie swojej wartości.

Okazuje szacunek innym.

 

Lekcje wychowawcze, pogadanki,   spektakle organizowane przez GKRPA

Na edukacji zdrowotnej- nauczyciele wychowania fizycznego.

 

Nauczyciele,  Wychowawcy,

zaproszeni goście/specjaliści.

 

 

DOJRZAŁOŚĆ  W  SFERZE  EMOCJONALNO- SPOŁECZNEJ

 

 

           ZADANIA

  CELE SZCZEGÓŁOWE

FORMY REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

 

 

1. Kształtowanie u uczniów i rodziców pozytywnych emocji i uczuć.

Uczeń rozpoznaje i potrafi nazywać uczucia, które przeżywa.

 

Potrafi radzić sobie z trudnymi emocjami.

 

 

Realizacja treści programowych oraz tematów w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy zgodnie z harmonogramem

 

Realizacja programów profilaktyczno- wychowawczych: „ Zachowaj trzeźwy umysł”,Trzymaj formę”, Domowi Detektywi „Jaś i Małgosia na tropie”, „Fantastyczne Możliwości”

 

Prelekcje dla rodziców podczas spotkań z rodzicami.

Wychowawcy, nauczyciele.

 

 

 

 

Nauczyciele uczący w danych oddziałach.

 

 

 

 

Wychowawcy

2. Integrowanie zespołu klasowego.

Uczeń czuje się dobrze i bezpiecznie w swojej klasie i szkole.

Zajęcia integracyjne dla oddziałów przedszkolnych oraz klas I -  VIII i III gimnazjum.

Rajdy integracyjne, wycieczki klasowe, wyjścia do kina, teatru itp.

 

Imprezy klasowe, uroczystości szkolne  i pozaszkolne

Wychowawcy, nauczyciele, rodzice.

 

 

 

3. Kształtowanie postaw prospołecznych.

 

 

 

 

 

 

Uczeń zna podstawowe prawa i obowiązki wynikające z roli ucznia, członka społeczności szkolnej, rodziny, kraju.

Rozwijanie samorządności uczniów.

Uczenie zasad demokracji.

Kształtowanie umiejętności bycia członkiem zespołu klasowego, szkolnego.

 

Odpowiednio zachowuje się w miejscach publicznych.

 

 

 

 

 

Dostrzega potrzeby innych, jest wrażliwy na ich potrzeby. Udziela pomocy innym. Kształtowanie właściwych postaw w stosunku  do osób niepełnosprawnych, starszych i odmiennych kulturowo. Rozwijanie tolerancji wobec innych.

 

 

 

Tematyka poruszana na godzinach wychowawczych.

Udział w pracach Samorządu Szkolnego i klasowego, Wolontariacie.

 

 

 

 

Percepcja sztuk teatralnych, koncertów, udział w lekcjach muzealnych.

Uczestnictwo w organizacji szkolnych i lokalnych.

Imprezy integracyjne, uroczystości, wycieczki.

 

Tematyka poruszana na godzinach wychowawczych

Pomoc koleżeńska, wolontariat

Ogólnopolskie akcje charytatywne np.                Góra grosza”, akcja „malowania bombek”

Współpraca z parafią

 

Wychowawcy, nauczyciele, opiekunowie samorządu, wolontariatu,

 

 

Opiekunowie wraz z Radą SU

 

 

Wychowawcy, nauczyciele, rodzice

 

 

 

 

 

Wychowawcy,

 

Uczniowie, nauczyciele, opiekunowie samorządu, wolontariatu,

 

o. P. Kopa, o. S. Gierszewski

 

4. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.

 

Uczeń posiada wiedzę, czym jest konflikt.

 

Posiada podstawowe umiejętności radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.

Godziny do dyspozycji wychowawcy.

 

Wychowawcy, nauczyciele,  personel szkoły, rodzice.

 

5. Budowanie poczucia własnej wartości. Inspirowanie i wspieranie samorozwoju.

 

 

Uczeń poznaje swoje mocne i słabe strony.

 

Postrzega siebie jako człowieka wyjątkowego, niepowtarzalnego, posiadającego swój osobisty potencjał.

 

Poszukuje autorytetów stających się inspiracją do własnego rozwoju i działania.

 

Godziny do dyspozycji wychowawcy.

 

Udział uczniów w konkurach, zawodach, akademiach itp.

 

Wychowawcy, nauczyciele, rodzice.

 

 

 

 

 

 

 

DOJRZAŁOŚĆ W SFERZE INTELEKTUALNEJ

 

ZADANIA

CELE SZCZEGÓŁOWE

FORMY REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

1. Umiejętność poznawania siebie i rozbudzanie kreatywności ucznia, odpowiedzialności za własne decyzje.

Rozwijanie zainteresowań uczniów, rozbudzanie pasji.

 

 

Angażowanie uczniów we współorganizowanie imprez kulturalnych w szkole i poza nią.

 

Udział uczniów w konkursach, zawodach sportowych i innych formach prezentacji własnych umiejętności i wiedzy.

 

Planuje działania służące jego rozwojowi zgodnie  z dostępnymi zasobami.

 

Promuje swoje zainteresowania i osiągnięcia na forum szkoły i poza nią.

 

Udział uczniów w konkursach, kołach zainteresowań, zajęciach sportowych.

Doradztwo zawodowe.

 

Wycieczki tematyczne, udział w imprezach kulturalnych.

 

Prezentacja wyników na apelu i gazetkach szkolnych.

 

 

Doradztwo zawodowe, koła zainteresowań, giełda szkół, dni otwarte.

 

Udział w konkursach, zawodach, przedstawieniach/akademiach.

 

Wychowawcy klas, nauczyciele poszczególnych przedmiotów, nauczyciele prowadzący zajęcia dodatkowe.

 

 

 

Dyrektor, nauczyciele.

 

 

 

Wychowawcy, nauczyciele, zespół doradztwa zawodowego.

 

Nauczyciele przygotowujący uczniów.

2.Korzystanie z różnych nośników informacji.

Kształtowanie umiejętności refleksyjnego, celowego korzystania z elektronicznych nośników informacji – Internet, gry komputerowa, telewizja, radio.

 

Korzystając z multimediów szanuje godność własną i godność drugiego człowieka.

Zajęcia komputerowe,

kampanie społeczne- „Dzień bezpiecznego internetu”

 

 

Tematyka poruszana na godzinach wychowawczych.

 

Nauczyciele informatyki,

Osoby odpowiedzialne za „Dzień bezpiecznego internetu”

 

 

Wychowawcy klas.

 

3.Zapobieganie trudnościom dydaktycznym uczniów.

W sytuacjach problemowych korzysta z pomocy wychowawcy, dyrektora, nauczyciela.

 

Zapewnienie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Rozpoznanie przyczyn trudności i niepowodzeń – obserwacja, rozmowa z uczniem i rodzicem.

 

Badanie ucznia w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej  lub innej specjalistycznej.

W pracy z uczniami uwzględnia się orzeczenia i opinie PPP.

 

Zajęcia wyrównawcze, terapeutyczne, logopedyczne.

Indywidualna praca z uczniem.

 

Samopomoc uczniowska – świetlica.

 

Wychowawcy klas, nauczyciele realizujący zajęcia wyrównawcze 

i terapeutyczne.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna lub inne specjalistyczne.

 

 

 

 

 

 

 

Opiekunowie świetlicy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DOJRZAŁOŚĆ W SFERZE MORALNO -  DUCHOWEJ

ZADANIA

CELE SZCZEGÓŁOWE

FORMY REALIZACJI

ODPOWIEDZIALNI

1. Kształtowanie wartości moralnych i duchowych.

Uczeń zna i stara się wprowadzać w życie wartości moralne i duchowych.

 

Poszerza swoją wiedzę na temat wartości, czynnie uczestniczy w uroczystościach oraz akademiach związanych z ważnymi uroczystościami.

 

Uczeń zna osobę Ojca Świętego Jana Pawła II i jego naukę.

Obchody Dnia Patrona Szkoły – Ojca Świętego Jana Pawła II

Obchodzenie świąt  i uroczystości religijnych, rekolekcji szkolnych

 

Lekcje tematyczne z języka polskiego, religii, godziny do dyspozycji wychowawcy klasy.

Wychowawcy klas, nauczyciele, o. P. Kopa,
o. S. Gierszewski,

2.Znajomość 
i przestrzeganie zasad moralnych.

Rozumienie istoty i roli wartości w życiu jednostkowym

i społecznym.

Posiada własną godność, pozytywną ocenę samego siebie.

 

Rozumie istotę i znaczenie wartości w życiu.

Reprezentuje właściwą postawę moralną.

 

Jest świadomy swoich praw jednocześnie rozumie, że ludzie mają równe prawa.

 

Czytelnictwo, analiza postaw

 i zachowań postaci literackich.

 

Prezentacje, konkursy, wycieczki.

Wychowawcy klas, nauczyciele uczący, nauczyciele bibliotekarze

3.Kształtowanie wrażliwości na drugiego człowieka

Rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej.

Uczeń ma świadomość swojej wartości

 i wartości drugiego człowieka.

 

 

 

 

Wpajanie szacunku i tolerancji do odmiennych poglądów, ludzi, kultur i religii.

 

Przekazywanie uczniom informacji na temat konieczności poszanowania cudzych dóbr materialnych i osobistych oraz mienia szkoły.

 

Uświadomienie dzieciom i młodzieży, że każdy może popełnić błąd. Przyznanie się i poprawa jest droga do bycia lepszym człowiekiem.

 

Tematyka godzin do dyspozycji wychowawcy, lekcji historii, języka polskiego, religii, zajęcia pozalekcyjne, Wolontariat, udział w akcjach charytatywnych.

 

Pogadanki

 

 

Działania mające na celu wykazanie troski o wygląd sal, otoczenia szkoły – konkurs na „ Najładniejszą salę:”

Pogadanki

Spektakle profilaktyczne

Wychowawcy klas, nauczyciele uczący,  nauczyciele bibliotekarze, opiekunowie Szkolnego Koła Wolontariatu.

4.Kształtowanie kultury     i etyki ekologicznej.

Uczeń posiada wiedzę na temat znaczenia życia na Ziemi,  podejmuje działania na rzecz ochrony przyrody.

 

 

Udział w obchodach „Dnia Ziemi”.

 

Uświadomienie uczniom konieczności segregacji śmieci.

Wycieczki tematyczne, filmy przyrodnicze o tematyce ekologicznej.

 

Wychowawcy klas, nauczyciele,

Samorząd Uczniowski, Wolontariat

5.Obchody 100-lecia Niepodległości.

Kształtowanie świadomej postawy patriotycznej i obywatelskiej związanej z 100 rocznicą odzyskania niepodległości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Włączanie uczniów, nauczycieli, rodziców i całej społeczności lokalnej we wspólne świętowanie obchodów 100 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dbanie o miejsca pamięci narodowej.

Realizacja programu działań opracowanych w czerwcu 2018 r.- obchody 100 lecia odzyskania Niepodległości.

 

Akademia z okazji Święta Niepodległości (uroczystość słowno-muzyczna poświęcona odzyskaniu przez Polskę niepodległości) 9 XI 2018 r. godz. 11.00 oraz „Rekord dla Niepodległej”- wspólne odśpiewanie 4 zwrotek Hymnu państwowego”

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykonanie gazetek ściennych w salach lekcyjnych  poświęcone 100-leciu odzyskania niepodległości.

Wykonywanie gazetek ściennych- historycznych na korytarzu szkolnym (cyklicznie, przy okazji świąt państwowych).

 

 

Konkurs gminny plastyczny – „100 lecie niepodległości”, konkurs plastyczno- techniczny.

 

Konkurs szkolny techniczny „Kokarda narodowa”.

 

 

Konkurs gminny historyczny – „Droga do niepodległości – powstania narodowe”.

 

 

Konkurs gminny poezji patriotycznej- kolejna edycja.

 

 

Orzeł biały – nasza duma”. Konkurs plastyczno-techniczny, ogólnopolski, etap szkolny.

 

Występ Gminnej Orkiestry Dętej – pieśni patriotyczne

 

Wycieczka szkolna miejscami bohaterów: Powązki, Pawiak, Aleja Szucha, Muzeum Powstania Warszawskiego.

 

Bieg „Wilczym Tropem”. Główny organizator - Fundacja Wolność i Demokracja.

Bieg zorganizowany pod hasłem „Niepodległa”.

 

 

Projekt „Tu wszędzie jest moja ojczyzna”. Zbieranie przez uczniów dokumentacji fotograficznej ukazującej piękno każdej wsi i jej mieszkańców na terenie gminy Stara Błotnica.

 

Wycieczki do Bałtowa dla klas 0-3 na lekcję historii pt. „Polska w miniaturze-poznanie historii naszej Ojczyzny.

 

Organizacja konkursów plastycznego: „Polska na przestrzeni wieków

 

Opieka nad pomnikiem „ Poległych w Obronie Ojczyzny„ oraz grobem Nieznanego Żołnierza.

 

S. Leśnowolski –koordynator programu oraz nauczyciele, którym przydzielono zadania.

wychowawcy klas oraz nauczyciele uczący              w zespołach klasowych

S. Leśnowolski, M. Bąbolewski, B. Nowak,              A. Bąbolewska

Wszyscy wychowawcy oddziałów przedszkolnych oraz kl. I- III odpowiedzialni za naukę całego Hymnu oraz postawy przy śpiewaniu hymnu. W klasach IV-VIII i gim. odpowiedzialni n-le języka polskiego oraz wychowawcy.

 

październik 2018, odpowiedzialni za gazetki ścienne- wg planu pracy szkoły.

 

 

 

wrzesień- październik 2018 r. M. Bąbolewski,  S. Leśnowolski

 

październik 2018 r.

R. Kierzkowski

 

 

maj 2019 r. S. Leśnowolski

 

 

 

kwiecień 2019 r.

A. Kucharczyk

 

 

kwiecień 2019 r.

 R. Kierzkowski

 

 

3 maja 2019 r. M. Bąbolewski

 

 

luty- marzec 2019 r.

 M. Żupiński

 

 

4 marca 2019 r. M. Żupiński, I. Różańska- Lisik

 

nauczyciele wychowania fizycznego

 

 

 

marzec- czerwiec 2019 r.

B. Nowak

 

 

Jolanta Szotowicz, Aneta Krawczyk – kwiecień 2019r

 

 

Jolanta Szotowicz, Agnieszka Kucharczyk

 

Samorząd Uczniowski, Wolontariat


XII. Ewaluacja programu.

W ustaleniu czy realizowany program przynosi oczekiwane efekty, niezbędna jest jego ewaluacja. Należy więc kontrolować zarówno przebieg procesu, jak i osiągnięte wyniki. W tym celu należy przeprowadzać wśród uczniów , rodziców i nauczycieli ankiety.

            Proces powinien być kontrolowany przez bieżące monitorowanie, a uzyskane informacje wykorzystywane do modyfikacji samego programu. Ewaluacje wyników należy przeprowadzać pod koniec roku szkolnego i opracować wnioski do pracy na następny rok szkolny.

Narzędzia ewaluacji:

- sprawozdania wychowawców z realizacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego klas (2 razy do roku);

- ankiety dla uczniów, nauczycieli, rodziców ( maj );

-rozmowy z uczniami,  nauczycielami i rodzicami ( Zespół wychowawczo- profilaktyczny- cały rok ).

 

XIII. Ustalenia końcowe.

Za realizację Programu Wychowawczo- Profilaktycznego szkoły odpowiedzialni są wszyscy pracownicy Szkoły. Dyrektor Szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji. Za realizację poszczególnych zakresów odpowiedzialni są nauczyciele  Publicznej Szkoły Podstawowej im. Ojca Świętego Jana Pawła II w Starej Błotnicy.

Program ten podlega monitorowaniu i ewaluacji. 

 

Program Wychowawczo - Profilaktyczny opracował zespół nauczycieli w składzie:

 

Agata Szatan ,Iwona Różańska-Lisik, Beata Barcikowska, Robert Kierzkowski, o.  -Sebastian Gierszewski

 

Program Wychowawczo- Profilaktyczny  Publicznej Szkoły Podstawowej im. Ojca Świętego Jana Pawła II w Starej Błotnicy został uchwalony przez Radę Rodziców w dniu 27 września 2017 r. w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, po zaopiniowaniu przez Samorząd Uczniowski.

 

Rada Rodziców                                         Samorząd Uczniowski

………………………………………………………………………………………………..

Załącznik nr 1

 

Diagnoza potrzeb i problemów występujących w społeczności PSP im. Ojca Św. Jana Pawła II

w Starej Błotnicy skierowana do uczniów i rodziców

 

Celem diagnozy środowiska szkolnego jest opracowanie i stworzenie jak najlepszych warunków rozwojowych dla dzieci i uczniów przebywających w szkole. Diagnoza ma również na celu modyfikację programu wychowawczo- profilaktycznego zgodnie z potrzebami oraz oczekiwaniami uczniów i rodziców. Jako narzędzia oceny rodzaju i poziomu zagrożeń, poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów oraz poziomu zapewnianego bezpieczeństwa przez szkołę przyjęto ankietę. W badaniu udział wzięło 260 respondentów, wśród nich uczniowie stanowili 49,61% (129 osób), rodzice klas I – III 13,46% (35 osób), rodzice klas IV – II gimnazjum 36,92% (96 osób).

Wyniki ankiety przeprowadzonej w grupie uczniów:

1.      Z jakimi problemami najczęściej spotykacie się w szkole?

 

a.       agresja słowna (przezywanie, wyzwiska, obrażanie) – 73,64% (95os.)

b.      agresja fizyczna (popychanie, szturchanie, zaczepki, bójki) – 44,96% (60os.)

c.       wulgaryzmy – 51,93% (67os.)

d.      wandalizm – 13,17% (17os.)

e.       alkoholizm – 9,30% (12os.)

f.       palenie papierosów – 15,50% (20os.)

g.      narkotyki, dopalacze – 2,37% (3os.)

h.      niewłaściwa dieta (głodówka lub obżarstwo) – 20,93% (27os.)

i.        e-uzależnienia – 17,05% (22os.)

j.        inne, podaj jakie: odpychanie od znajomych, dokuczanie, zaczepianie, mało miejsca na korytarzu po dzwonku, obgadywanie (2 os.), krytykowanie, za dużo telefonów, wciąganie tabaki, zazdrość, niska samoocena, specjalne kopanie po nogach podczas gry, dziwne spojrzenia.

 

2.      W jaki sposób chcielibyście, aby zaistniałe problemy  były rozwiązywane ?

 

a.       tematyka poruszana na lekcjach wychowawczych – 47,28% (61os.)

b.      zaprosić do szkoły policjanta na pogadankę dotyczącą odpowiedzialności za zniszczenie mienia i wyjaśnienie   podstawowych regulacji prawnych, naruszanie nietykalności osobistej – 26,35% (34os.)

c.       uczeń, który używa wulgaryzmów (przyłapany kilkukrotnie) musi             przygotować referat na temat kultury języka (do wygłoszenia na forum klasy lub szkoły) – 29,45% (38os.)

d.      przedstawienia, spektakle, warsztaty profilaktyczne – 20,93% (28os.)

e.       inne, podaj swoje propozycje: sklepik w szkole, punkty ujemne, wezwanie rodzica do szkoły, wszystko jest dobrze, warsztaty, wezwać pana prokuratora, sprzątanie szkoły.

 

3.      Postawy, które dla Ciebie są ważne.

 

a.       wysoka kultura osobista (wobec kolegów i wszystkich pracowników szkoły) – 57,36% (74os.)

b.      dbanie o kulturę słowa – 46,51% (60os.)

c.       stosowanie form grzecznościowych wobec dorosłych i kolegów – 46,51% (60os.)

d.      pomaganie kolegom np. w nauce, uzupełnianiu zaległości – 41,08% (53os.)

e.       okazywanie szacunku osobom starszym – 45,73% (59os.)

f.       tolerancyjność wobec innych kultur, religii, narodowości – 44,18% (57os.)

g.      inicjowanie działań na rzecz klasy, szkoły – 28,68% (37os.)

h.      wywiązywanie się z powierzonych obowiązków – 39,53% (51os.)

i.        dbałość o mienie szkoły, klasy, kolegów – 42, 63& (57os.)

j.        dbanie o zdrowie swoje i innych – 44,96% (58os.)

inne, podaj swoje propozycje : akceptowanie wszystkich, umiejętność pokazania klasy i nie odrażania nawet nie lubianych osób.

 

Wyniki ankiety przeprowadzonej w grupie rodziców klas I - III:

1.      Jakie problemy wychowawcze sprawiają Wasze dzieci?

 

a.       agresja słowna (przezywanie, wyzwiska, obrażanie) – 31,42% (11os.)

b.      agresja fizyczna (popychanie, szturchanie, zaczepki, bójki) – 11,42% (4os.)

c.       wulgaryzmy

d.      wandalizm

e.       alkoholizm

f.       palenie papierosów

g.      narkotyki, dopalacze

h.      niewłaściwa dieta (głodówka lub obżarstwo) – 11,42% (4os.)

i.        e-uzależnienia – 2,85% (1os.)

j.        inne, podaj jakie: 0

 

2.      W jaki sposób chcieliby Państwo, aby problemy wychowawcze Waszych dzieci były rozwiązywane ?

 

a.       tematyka poruszana na lekcjach wychowawczych – 65,71% (23os.)

b.      zaprosić do szkoły policjanta na pogadankę dotyczącą odpowiedzialności za zniszczenie mienia i wyjaśnienie   podstawowych regulacji prawnych, naruszanie nietykalności osobistej – 31,42% (11os.)

c.       uczeń, który używa wulgaryzmów (przyłapany kilkukrotnie) musi przygotować referat na temat kultury języka (do wygłoszenia na forum klasy lub szkoły) – 20% (7os.)

d.      przedstawienia, spektakle, warsztaty profilaktyczne – 25,71% (9os.)

e.       inne, podaj swoje propozycje: 0

 

3.      Jakie chcieliby Państwo, aby Wasze dziecko miało postawy?

 

a.       wysoka kultura osobista (wobec kolegów i wszystkich pracowników szkoły) – 77,14% (27os.)

b.      dbanie o kulturę słowa – 68,57% (24os.)

c.       stosowanie form grzecznościowych wobec dorosłych i kolegów – 77,14% (27os.)

d.      pomaganie kolegom np. w nauce, uzupełnianiu zaległości – 60% (21os.)

e.       okazywanie szacunku osobom starszym – 68,57% (24os.)

f.       tolerancyjność wobec innych kultur, religii, narodowości – 57,14% (20os.)

g.      inicjowanie działań na rzecz klasy, szkoły – 60% (21os.)

h.      wywiązywanie się z powierzonych obowiązków – 71,42% (25os.)

i.        dbałość o mienie szkoły, klasy, kolegów – 57,14% (20os.)

j.        dbanie o zdrowie swoje i innych – 45,71% (16os.)

k.      inne, podaj swoje propozycje : 0

 

Wyniki ankiety przeprowadzonej w grupie rodziców klas IV – II gimnazjum:

 

1.      Jakie problemy wychowawcze sprawiają Wasze dzieci?

 

a.       agresja słowna (przezywanie, wyzwiska, obrażanie) – 57,97% (40os.)

b.      agresja fizyczna (popychanie, szturchanie, zaczepki, bójki) – 10,14% (7os.)

c.       wulgaryzmy – 7,24% (5os.)

d.      wandalizm – 1,44% (1os.)

e.       alkoholizm

f.       palenie papierosów – 1,44% (1os.)

g.      narkotyki, dopalacze

h.      niewłaściwa dieta (głodówka lub obżarstwo) – 11,59% (8os.)

i.        e-uzależnienia – 17,39% (12os.)

j.        inne, podaj jakie: dzieci nie stwarzają problemów wychowawczych – tak twierdzi 3 osoby, gra na telefonie, komputerze, lekceważące odzywanie się do dorosłych, nieśmiałość, odosobnienie, brak kontaktu z rówieśnikami, lenistwo.

 

2.      W jaki sposób chcieliby Państwo, aby problemy wychowawcze Waszych dzieci były rozwiązywane ?

 

a.       tematyka poruszana na lekcjach wychowawczych – 78,12% (75os.)

b.      zaprosić do szkoły policjanta na pogadankę dotyczącą odpowiedzialności za zniszczenie mienia i wyjaśnienie   podstawowych regulacji prawnych, naruszanie nietykalności osobistej – 32,29% (32os.)

c.       uczeń, który używa wulgaryzmów (przyłapany kilkukrotnie) musi przygotować referat na temat kultury języka (do wygłoszenia na forum klasy lub szkoły) - 27,08% (26os.)

d.      przedstawienia, spektakle, warsztaty profilaktyczne – 15,62% (15os.)

e.       inne, podaj swoje propozycje: obecność psychologa w szkole.

 

3.      Jakie chcieliby Państwo, aby Wasze dziecko miało postawy?

 

a.       wysoka kultura osobista (wobec kolegów i wszystkich pracowników szkoły) – 73,95% (71os.)

b.      dbanie o kulturę słowa – 55,20% (54os.)

c.       stosowanie form grzecznościowych wobec dorosłych i kolegów – 58,33% (56os.)

d.      pomaganie kolegom np. w nauce, uzupełnianiu zaległości – 47,91% (46os.)

e.       okazywanie szacunku osobom starszym – 57,29% (55os.)

f.       tolerancyjność wobec innych kultur, religii, narodowości – 42,70% (40os.)

g.      inicjowanie działań na rzecz klasy, szkoły – 42,70% (40os.)

h.      wywiązywanie się z powierzonych obowiązków – 51,04% (49os.)

i.        dbałość o mienie szkoły, klasy, kolegów – 42,83% (44os.)

j.        dbanie o zdrowie swoje i innych – 36,45% (35os.)

k.      inne, podaj swoje propozycje : 0

 

Wnioski z diagnozy:

 

      Wszyscy respondenci (uczniowie i rodzice) przyznali, iż najczęstszym problemem z jakim spotykają się w szkole jest agresja słowna: przezywanie, wyzywanie, obrażanie. Dużym problemem jest również agresja fizyczna: popychanie, szturchanie, zaczepki czy bójki uczniowskie – tak stwierdziło aż 44,96% badanych uczniów. Rodzice wskazali również ten problem jako drugi występujący w społeczności szkolnej. Niepokojące są wyniki dotyczące niewłaściwej diety – problem zauważyli zarówno rodzice (11,50%) jak i uczniowie (20,93%).

Kolejny problem, który dotyczy naszych uczniów to e-uzależnienia (17%). Dość duży procent uczniów (15,50%) spotyka się w szkole z paleniem papierosów, Informacje te są bardzo rozbieżne z wynikami ankiet rodziców (tylko jedna osoba wskazała na taki problem). Świadczyć może to o tym, iż rodzice nie do końca posiadają wiedzę z jakimi uzależnieniami mają do czynienia ich dzieci. Z ankiety uczniów wynika, że pojawiają się sytuacje związane z piciem alkoholu (9,30%). Trzech uczniów deklaruje, że spotkało się problemem narkotyków/dopalaczy.

Wszyscy ankietowani w pierwszej kolejności chcieli by, aby tematyka zaistniałych problemów była poruszana na lekcjach wychowawczych (70%). Duży procent ankietowanych wskazuje na to, aby zaprosić do szkoły policjanta na pogadankę dotyczącą odpowiedzialności za zniszczenie mienia i wyjaśnienie podstawowych regulacji prawnych, naruszenie nietykalności osobistej.

Aby zapobiegać wulgaryzmom w szkole respondenci (uczniowie i rodzice) proponują przygotowywanie referatów na temat kultury języka i wygłaszanie ich na forum klasy lub szkoły. 20% badanych uważa, że w rozwiązywaniu zaistniałych problemów wychowawczych pomocne będą przedstawienia, spektakle, warsztaty profilaktyczne.

Budujące są wyniki wszystkich ankietowanych odnoszące się do oczekiwanej postawy ucznia. Wszyscy wysoko oceniają kulturę osobista, dbanie o kulturę słowa, stosowanie form grzecznościowych, okazywanie szacunku osobom starszym, tolerancyjność wobec innych kultur, religii, narodowości, inicjowanie działań na rzecz klasy i szkoły, wywiązywanie się z powierzonych obowiązków, dbałość o mienie szkoły, klasy, kolegów, dbanie o zdrowie swoje i innych.

 

Rekomendacje do programu wychowawczo – profilaktycznego:

1.      Modelowanie prawidłowych postaw i respektowanie norm społecznych: tematyka poruszana na wszystkich przedmiotach, lekcjach wychowawczych, podczas uroczystości szkolnych i klasowych, wycieczkach.

2.      Zorganizowanie warsztatów profilaktycznych oraz zaproszenie do szkoły specjalistów np. dietetyk, psycholog.

3.      Wzbogacanie wiedzy na temat prawidłowego i rozsądnego korzystania z Internetu, telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.

4.      W celu zapobiegania wulgaryzmom należy wprowadzić przygotowanie referatów na temat kultury języka.

5.      Wszyscy wychowawcy w dalszym ciągu w swoich planach wychowawczych powinni zamieścić tematykę dotyczącą uzależnień: e-uzależnienia, palenie papierosów, alkoholizm, narkotyki/dopalacze.

6.      Zaprosić do szkoły policjanta na pogadankę (dla uczniów jak i rodziców) dotyczącą odpowiedzialności za niszczenie mienia, wyjaśnienie podstawowych reguł prawnych, naruszenie nietykalności osobistej.

 

 

 

                           Opracował zespół w składzie:

Agata Szatan

    Elżbieta Kozyra

          Robert Kierzkowski

Informacje o dokumencie:
  • Informację wprowawdził(a) do BIP: Mateusz Żupiński
  • Data udostępnienia w BIP: 2018-09-04 00:00:00
  • Informacja zaktualizowana przez: Administrator
  • Data ostatniej aktualizacji: 2018-12-14 11:57:45
  • Liczba odsłon: 1168
  • Historia dokumentu:

[Liczba odsłon: 59154]

przewiń do góry